Hem » Nyheter » Var rädd om din F-skatt!
Publicerat 21 mars 2023 i kategorin Artiklar
Var rädd om din F-skatt!
Man får alltid höra att företagen ska vara rädd om sin F-skatt. Men varför då? I den här artikeln beskrivs vilka konsekvenser det får för företaget om det blir av med sin F-skatt och framför allt vad det innebär för kunderna.
När behöver företaget F-skatt?
Ett företag som har F-skatt betalar själv sin preliminärskatt och sociala avgifter. Det innebär att köparen av tjänsterna inte behöver betala arbetsgivaravgifter eller dra preliminärskatt på den ersättning som man betalar för ett arbete. Många företag anlitar därför bara uppdragstagare som är godkända för F-skatt. Även långivare kan kontrollera om företaget har F-skatt när företaget vill låna pengar, eftersom det visar att företaget sköter sina skatteinbetalningar.
F-skatten är ett bevis på att företaget sköter sig och är en hygienfaktor som kunder tittar på. Om företaget inte har F-skatt är det utbetalaren som ska göra skatteavdrag och i vissa fall betala in sociala avgifter. Det gör att många företag väljer att inte anlita företag som inte har F-skatt. F-skatten är ett konkurrensmedel.
Vad händer när ett företag blir av med sin F-skatt?
Företaget som har blivit av med sin F-skatt får inte åberopa den vid försäljning av tjänster i förhållande till köparen. Det är viktigt att företaget upplyser sina kunder om att man inte har F-skatt när de köper tjänster av företaget. Säljaren måste specificera fakturan så att det klart framgår vad som avser ersättning för arbete, material och dylikt samt moms. Kunderna som köper tjänster av ett företag som inte har F-skatt får vissa skyldigheter.
Företaget som blir av med sin F-skatt kan också behöva ändra den preliminärt debiterade skatten eftersom en del av skatten nu kommer att betalas in av kunderna. Företaget ska däremot precis som vanligt redovisa momsen. Inkomsterna i verksamheten ska också redovisas som vanligt.
Vad ska köparen göra om säljaren är en juridisk person?
Om säljaren av tjänsten är en juridisk person som inte har F-skatt ska köparen dra 30 procent från ersättningen för arbetet exklusive moms. Företagets kostnader för material och dylikt ska inte ingå i underlaget för skatteavdrag. Skatteavdraget ska bara göras på ersättning för arbete. En förutsättning är dock att kostnaderna och momsen har specificerats särskilt på fakturan från näringsidkaren. Kunden ska inte betala arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt för ersättningar för arbete när säljaren är en juridisk person. Den avdragna skatten för den juridiska personen ska redovisas på arbetsgivardeklarationen.
Vad ska köparen göra om säljaren är en enskild näringsidkare?
Om säljaren är en enskild näringsidkare som inte har F-skatt ska köparen dra 30 procent från ersättningen för arbetet exklusive moms. Företagets kostnader för material och dylikt ska inte ingå i underlaget för skatteavdrag. En förutsättning är dock att kostnaderna och momsen har specificerats särskilt på fakturan från näringsidkaren. Till skillnad mot när en juridisk person inte har F-skatt, ska köparen när säljaren är en enskild näringsidkare även betala in arbetsgivaravgifter. Köparen ska i det fall att säljaren är en enskild näringsidkare både redovisa arbetsgivaravgifter och avdragen skatt på arbetsgivardeklarationen. Förenklat kan man säga att köparen blir arbetsgivare i förhållande till säljaren.
The post Var rädd om din F-skatt! appeared first on Tidningen Konsulten.
Publicerat 9 april 2025
Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem
Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Undvik kvarskatt nästa år
Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt! Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!
Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?
Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra
När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …
Läs mer
Publicerat 12 mars 2025
Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag
Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …
Läs mer
Publicerat 12 mars 2025
Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja
EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …
Läs mer
Publicerat 12 mars 2025
Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025
Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …
Läs mer
Publicerat 12 mars 2025
Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?
Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …
Läs mer
Publicerat 13 februari 2025
Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre
Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att känna sig trygga i att verksamheten följer rådande lagar och regler – särskilt skatteregler som ofta upplevs som svåra att förstå. Undersökningen lyfter också fram redovisningskonsulternas …
Läs mer
Gå till startsidan